Logo leiderdorpsweekblad.nl
<p>De Taaltoppers van de Prins Willem-Alexanderschool aan het werk.| Foto: PR</p>

De Taaltoppers van de Prins Willem-Alexanderschool aan het werk.| Foto: PR

(Foto: PR)

Taaltoppers van start op Prins Willem-Alexanderschool

  Onderwijs

Woensdag 4 november is een geselecteerd groepje leerlingen van de Prins Willem Alexanderschool (PWA) gestart met een extra lesmoment op de woensdagmiddag op het gebied van taalontwikkeling: de Taaltoppers. Taaltoppers is een project vanuit het onderwijskansenbeleid van de gemeente Leiderdorp.

De focus bij deze lessen ligt vooral op het vergroten van de woordenschat, het verbeteren van de scores met begrijpend lezen en het vergroten van de kennis van de wereld waarin de leerlingen leven. Het gaat daarbij om het verbinden van de schooltaal aan de dagelijkse praktijk en om de leerlingen te stimuleren een onderzoekende houding aan te nemen. De groep gaat daarvoor ook af en toe op locatiebezoek dat weer gekoppeld is aan de thema’s waarmee de school werkt.


Leespezier

Een belangrijk overkoepelend doel van de extra lesmomenten is het stimuleren van het leesplezier van de kinderen door ze veel in boeken te laten ontdekken waardoor hun motivatie voor het lezen gaat groeien. De lessen worden verzorgd door een taalspecialist van de school op de locatie van de PWA. De leerlingen hebben er zichtbaar veel zin in!


Cadeau

Directeur van de PWA, René Martens, is erg blij dat deze kick-of nu plaatsvindt, na een lange voorbereiding in coronatijd. “Het was niet gemakkelijk om de juiste personen op de juiste plek te vinden voor dit initiatief, maar het is uiteindelijk gelukt. De gemeente biedt ons met de Taaltoppers een mogelijkheid die we met beide handen hebben aangegrepen. Het is een cadeau voor deze kinderen om buiten de lestijden hun kennis van de wereld te mogen vergroten, het zal ze zeker verder helpen in hun ontwikkeling.”

Vooralsnog doen er alleen leerlingen van de Prins Willem-Alexanderschool aan mee, maar het is ook mogelijk dat leerlingen van buurtscholen zich aansluiten na een selectieprocedure op hun eigen school. “We zetten dit schooljaar in eerste instantie in op leerlingen uit de groepen 5 en 6 en zullen na evaluatie bekijken of we gaan uitbreiden”, aldus Martens.

Meer berichten